Bosch investeert 2,5 miljard euro in waterstof en brandstofcellen

Bosch investeert 2,5 miljard euro in waterstof en brandstofcellen

Chiem Maessen

Geschreven door Chiem Maessen, Accountmanager & Marketing B2B

Geschatte leestijd:

Bosch investeert 2,5 miljard euro in waterstof en brandstofcellen

De Bosch-site in Stuttgart-Feuerbach ondergaat, net als sommige andere fabrieken van de Duitse multinational, een transformatie. Een deel van de oppervlakte die tot hiertoe bestemd was voor diesel, wordt nu ingezet voor brandstofcellen op waterstof (H2). Een concrete stap in een investeringsplan van 2,5 miljard euro tussen 2021 en 2025 voor H2-technologie. Tegen 2030 zou het totale budget moeten oplopen tot 5 miljard euro. Bosch wil namelijk een centrale rol spelen in de ontwikkeling van de waterstofmarkt.

Tanken met de Nikola Waterstof Truck bij Vissers Energy Group
Waterstof Tanken bij Vissers Energy Group.

Iveco vrachtwagen op waterstof 

Het meest concrete resultaat in 2023 is een vrachtwagen met brandstofcel van Nikola en Iveco, waarvan de orderboeken reeds geopend zijn. Die vrachtwagen beschikt over de volledige suite van Bosch-waterstofonderdelen. De dieselmotor wordt vervangen door een duo van brandstofcellen die een geïntegreerde elektromotor voeden. De achterkant van de cabine is verlengd om de waterstoftanks te herbergen, met een totale capaciteit van 70 kilo waterstof. Daarmee moet de vrachtwagen tot 800 km kunnen rijden. Tanken duurt vervolgens een twintigtal minuten.

De twee FCPM-modules (Fuel Cell Power Module) ontwikkelen elk 200 kW (272 pk) om deze 40-tonner aan te drijven. De Nikola Tre op waterstof is de vrucht van de samenwerking tussen Bosch en Nikola Motors in de VS. Deze samenwerking heeft het mogelijk gemaakt om de brandstofcellen in volume te beginnen produceren, al verloopt dat proces nog handmatig.

Bedrijfsvoertuigen

Bosch richt zich echter niet alleen op vrachtwagens. In Feuerbach zijn er prototypes van de Volkswagen e-Crafter die hun VW-logo hebben verloren, net als hun batterij. De Bosch-ingenieurs hebben er namelijk hun FCPM in gemonteerd, met een positief resultaat: de actieradius is toegenomen van 173 km op de batterij tot 500 km op waterstof. Tanken duurt in dit geval maar 6 tot 10 minuten, tegenover een laadtijd van 45 minuten. Bovendien kon de brandstofcel worden geplaatst zonder verlies aan laadruimte en nam de topsnelheid toe van 90 km/u naar 115 km/u. Het bewijs dat de brandstofcel beter aan bepaalde behoeften kan voldoen dan batterij-elektrische voertuigen.

Waterstof Tanken bij Vissers Energy Group.
Hyundai Nexo op waterstof van Vissers Energy Group.

LCV's in het vizier

Maar bedrijven moeten hun zinnen zetten op LCV's op waterstof om de infrastructuur van de waterstoftankstations en de publieke subsidies te stimuleren. Dit zou dan de weg kunnen vrijmaken voor auto's op waterstof. Bosch is er al klaar voor, met bijvoorbeeld compacte stalen waterstoftanks ter grootte van een huidige batterij van 80 kWh. Die kunnen dus zonder problemen in de bodem van een elektrische wagen worden ingebouwd, zonder het gewicht te verhogen. Bosch heeft ook al technologie ontwikkeld om verbrandingsmotoren te laten werken op waterstof, net als oplossingen voor elektrolyse en zelfs voor thuisverwarming op waterstof.

Bron: Autogids.be

Kennisdeling & nieuws vanuit Vissers

Vissers Energy Group loopt graag voorop en wat we leren, dat delen we graag met jou! Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van tankstations en energie. 

De nieuwe MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor
  • Waterstof
  • Nieuwsartikel

De nieuwe MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor

MAN introduceert de eerste truck met een waterstofverbrandingsmotor. Met waterstof als 100% emissiev...

Bekijk dit artikel

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Waterstof
  • Nieuwsartikel

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's

Op 23 april gaat de subsidie van de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's) van start, wa...

Bekijk dit artikel

Nieuwe locatie: BP Vissers Afferden
  • Brandstoffen
  • Elektrisch laden
  • HVO
  • Nieuwsartikel

Nieuwe locatie: BP Vissers Afferden

Na 35 jaar is het BP-tankstation van Croonen in Afferden overgegaan naar Vissers Energy Group

Bekijk dit artikel

Laadplein Kriterion Amsterdam
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Nieuwsartikel

Laadplein Kriterion Amsterdam

Bij BP Kriterion Studentenpomp in Amsterdam hebben we een laadplein gerealiseerd met zes Kempower sn...

Bekijk dit artikel

Bekijk alle nieuws- en kennisartikelen

Nog vragen? Neem contact op

Onze afdelingen zijn er om jou in beweging te houden. Of het nu gaat om een nieuwe tankpas, een laadpaal plaatsen, meer informatie over waterstof een factuur of marketingactie, we helpen je graag vooruit. Laat jouw gegevens achter en we nemen contact met je op.

Wij staan klaar om jou te helpen

Wij staan klaar om jou te helpen

Hoofdkantoor

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 - 17:00 uur