Subsidieregeling vrachtwagens en (bestel)auto's op waterstof

Subsidieregeling vrachtwagens en (bestel)auto's op waterstof

Chiem Maessen

Geschreven door Chiem Maessen, Accountmanager & Marketing B2B

Geschatte leestijd:

Subsidieregeling vrachtwagens en bestelauto's op waterstof

Vrachtwagens en (bestel)auto’s die rijden op waterstof. Ze zijn schoon. Hebben een grote actieradius. En brengen geen lange laadbeurten of problemen met het stroomnet met zich mee. Het kabinet trekt daarom € 125 miljoen uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken. Dat gaat de komende jaren naar verwachting veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren, en tot enkele duizenden voertuigen op waterstof. Daarmee wordt waterstof een serieus alternatief voor ondernemers die schoon vooruit willen, naast elektrisch rijden op een batterij. Vandaag maakt staatssecretaris Heijnen de subsidieregeling waterstof, die nu in consultatie gaat, bekend.

Staatssecretaris Heijnen: “Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.”

Hyundai Nexo op waterstof van Vissers Energy Group.
Waterstof Tanken bij Vissers Energy Group.

Einde kip-ei: subsidie voor tankstations en auto's

Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers die subsidie aanvragen. Bij elke aanvraag moet één tankstation in het plan zitten, met daarbij meteen de aanschaf van genoeg vrachtwagens of (bestel)bussen om het tankstation vanaf de start rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor 10-15 waterstofvrachtwagens nodig. In de praktijk zal dit vaak betekenen dat transportbedrijven en tankstationhouders hun krachten bundelen in een subsidieaanvraag. Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.
Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40% van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80% van het verschil in prijs met een dieselvariant. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er kunnen tanken, en dat ze openbaar toegankelijk zijn.

Landelijk dekkend netwerk

De subsidieregeling loopt van 2024-2028. Met de 125 miljoen kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden, met dus de voertuigen die nodig zijn om het station rendabel te laten draaien. Daarmee ontstaat een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Dat is niet alleen wat het kabinet wil, maar ook in lijn met de Europese doelstellingen. Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid. Momenteel zijn er 17 waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden.

De komende jaren gaan fabrikanten van vrachtwagens en bestelbussen meer en meer inzetten op waterstof. Op dit moment staat dat nog in de kinderschoenen; er rijdt een handjevol vrachtwagens en bestelbussen op waterstof rond in Nederland. Personenauto’s op waterstof zijn er al wat langer, daar zijn er zo’n zeshonderd van op de weg.

Bron: Rijksoverheid 

Waterstof Tanken bij Vissers Energy Group.

Kennisdeling & nieuws vanuit Vissers

Vissers Energy Group loopt graag voorop en wat we leren, dat delen we graag met jou! Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van tankstations en energie. 

De nieuwe MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor
  • Waterstof
  • Nieuwsartikel

De nieuwe MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor

MAN introduceert de eerste truck met een waterstofverbrandingsmotor. Met waterstof als 100% emissiev...

Bekijk dit artikel

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Waterstof
  • Nieuwsartikel

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's

Op 23 april gaat de subsidie van de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's) van start, wa...

Bekijk dit artikel

Nieuwe locatie: BP Vissers Afferden
  • Brandstoffen
  • Elektrisch laden
  • HVO
  • Nieuwsartikel

Nieuwe locatie: BP Vissers Afferden

Na 35 jaar is het BP-tankstation van Croonen in Afferden overgegaan naar Vissers Energy Group

Bekijk dit artikel

Laadplein Kriterion Amsterdam
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Nieuwsartikel

Laadplein Kriterion Amsterdam

Bij BP Kriterion Studentenpomp in Amsterdam hebben we een laadplein gerealiseerd met zes Kempower sn...

Bekijk dit artikel

Bekijk alle nieuws- en kennisartikelen

Nog vragen? Neem contact op

Onze afdelingen zijn er om jou in beweging te houden. Of het nu gaat om een nieuwe tankpas, een laadpaal plaatsen, meer informatie over waterstof een factuur of marketingactie, we helpen je graag vooruit. Laat jouw gegevens achter en we nemen contact met je op.

Wij staan klaar om jou te helpen

Wij staan klaar om jou te helpen

Hoofdkantoor

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 - 17:00 uur